Rozchwiane zęby – przyczyny, metody leczenia, profilaktyka

02.06.2022

Rozchwiane zęby to powszechny problem wśród osób dorosłych. Szacuje się, że boryka się z nim nawet 80% ludzi. Czym jest rozchwianie zębów? Otóż jest to wychylenie ich koron klinicznych w stosunku do kości wyrostka zębodołowego. Może mieć wiele przyczyn, lecz za najczęstszą z nich uznaje się paradontozę. Jakie są inne powody rozchwianych zębów? Na to i wiele innych pytań odpowiadamy w poniższym artykule. Zapraszamy do lektury!

1. Poznaj najczęstsze przyczyny rozchwianych zębów
  2. Jak leczyć rozchwiane zęby?
  3. Rozchwiane zęby – profilaktyka

Poznaj najczęstsze przyczyny rozchwianych zębów

Ruchomość zębów pojawia się najczęściej po 30. roku życia, a za najczęstsze przyczyny tego stanu rzeczy uznaje się przede wszystkim paradontozę. Jest to choroba przyzębia, która wywoływana jest przez bakterie namnażające się w jamie ustnej. Jeśli więc zauważysz, że Twoje dziąsła są obrzmiałe, ich kolor zrobił się ciemniejszy, a w bardziej nasilonych przypadkach pojawia się również krwawienie i nieprzyjemny zapach z ust, są to z pewnością pierwsze objawy paradontozy, która prowadzi do rozchwiania zębów.

Innym powodem rozchwianych zębów może być również zgryz urazowy, który występuje, kiedy ząb lub kilka zębów poddanych jest dużym siłom przy zgryzie. W takim przypadku tkanki, utrzymujące ząb w zębodole, ulegają uszkodzeniu. Przyczynami ruchomości zębów w sytuacji posiadania zgryzu urazowego może być most lub korona, a także występowanie bocznych sił żucia czy zbyt wysokie wypełnienie.

Za przyczynę rozchwianych zębów uznaje się także zmianę wielkości powierzchniowych korzeni. Może być ona spowodowana powikłaniami po leczeniu ortodontycznym, urazem lub zapaleniem, które powodują resorpcję korzeni lub odkształcenia wyrostka zębodołowego.

Ponadto powodem rozchwiania zębów może być również bruksizm, potocznie określany jako zgrzytanie zębami.

Jak leczyć rozchwiane zęby?

Najpopularniejsze metody leczenia rozchwianych zębów to:

• Usunięcie z zębów płytki oraz kamienia – jest to zabieg, który warto wykonywać regularnie. Polega na usunięciu z zębów, a także przestrzeni międzyzębowych wszelkich nagromadzonych złogów. Jeśli u pacjenta istnieje podejrzenie paradontozy, należy go wykonać jak najszybciej, by zapobiec rozwojowi choroby.
  • Kiretaż – zabieg ten polega na usunięciu przez dentystę złogów z powierzchni korzenia zęba. W ten sposób może on skutecznie pozbyć się tkanek, które zostały już całkowicie zniszczone. Po zabiegu kiretażu ozębna szybko goi się i regeneruje, a następnie – w miejscu po usunięciu objętej chorobą tkanki – wytwarza się zupełnie nowa.
  • Regeneracja kości z użyciem błon zaporowych – to metoda, którą wykorzystuje się wówczas, gdy u pacjenta występuje słabe osadzenie zębów w kości. Podczas zabiegu dentysta rozdziela kości i okostną za pomocą błony zaporowej wykonanej z materiałów dobrze wchłanianych przez tkanki. Kość, która jest w ten sposób oddzielona od okostnej, zaczyna się zrastać, zwiększając swoją objętość i w ten sposób obrastając chwiejące się zęby. Kiedy będzie miała odpowiednią grubość, błony zaporowe są usuwane.

• Szynowanie zębów – wykonywane jest w sytuacji, gdy ozębna została zniszczona przez paradontozę. Wówczas stomatolog łączy ze sobą zęby za pomocą odpowiedniej techniki, np. protezy szynującej, ligatury czy splinty. Kiedy rany po zabiegu zagoją się, a ozębna zregeneruje, konstrukcja zostaje usunięta. W ten sposób można skutecznie ograniczyć rozchwianie zębów.

Rozchwiane zęby – profilaktyka

Najlepszym sposobem na zapobieganie rozchwianiu zębów jest skrupulatne i bardzo precyzyjne czyszczenie zębów po każdym posiłku. Szczotkowanie zębów to absolutna podstawa, jednak równie ważne jest nitkowanie zębów, które pozwala na skuteczne usuwanie resztek jedzenia z przestrzeni międzyzębowych. Dodatkowo, po szczotkowaniu i nitkowaniu warto przepłukać jamę ustną specjalnym płynem, przynajmniej dwa razy dziennie.

Oprócz tego niezbędne są regularne wizyty kontrolne w gabinecie stomatologicznym, podczas których dentysta usunie płytkę nazębną oraz kamień. Takie zabiegi warto wykonywać co pół roku, ponieważ wówczas zapewniają one najlepsze efekty i są w stanie ochronić przed rozwojem paradontozy.

Szukasz dentysty w Warszawie, który zajmie się Twoim problemem rozchwianych zębów? Zastanawiasz się, jak kształtuje się cennik dentysty w Warszawie? Odwiedź stronę naszego gabinetu stomatologicznego Dental Gallery, gdzie znajdziesz szczegółowe informacje na temat wykonywanych zabiegów oraz ich cen. Oprócz leczenia stomatologicznego, oferujemy również konsultacje ortodontyczne, wykonujemy wycisk zębów oraz retainery.