Periodontologia – wszystko, co warto wiedzieć

03.08.2022

Choroby przyzębia to druga – zaraz po próchnicy – najczęstsza przyczyna utraty zębów wśród osób dorosłych. Zauważasz niepokojące zmiany w okolicy dziąseł lub odczuwasz ich silny ból? Nie czekaj, udaj się do periodontologa. Czym zajmuje się ten lekarz? Co to jest periodontologia? Na te i wiele innych pytań odpowiadamy w poniższym artykule. Zapraszamy do lektury!

1. Co to jest periodontologia?
  2. Kto to jest periodontolog?
  3. Kiedy udać się do periodontologa?
  4. Ile kosztuje wizyta u periodontologa?

Co to jest periodontologia?

Periodontologia jest to bardzo rozwinięta dziedzina stomatologii, która zajmuje się leczeniem chorób przyzębia (czyli tkanek otaczających zęby) oraz schorzeń błon śluzowych jamy ustnej. Są to bardzo powszechne choroby, których lekceważenie może doprowadzić nawet do utraty zębów.

Warto również dodać, że periodontologia obejmuje zarówno leczenie ogólnoustrojowe (w przypadku manifestacji miejscowych chorób ogólnych), jak i leczenie miejscowe.

Kto to jest periodontolog?

Periodontolog jest to specjalista w dziedzinie periodontologii, który bada, diagnozuje i przeprowadza leczenie dziąseł, ozębnej, cementu korzeniowego oraz kości wyrostka zębodołowego. Zajmuje się leczeniem wszystkich chorób, jakie dotykają przyzębie. Co ważne, periodontolog jest to osoba, która ukończyła studia stomatologiczne i kontynuowała naukę, szkoląc się w dziedzinie, jaką jest periodontologia.

Do najczęstszych schorzeń, leczeniem których zajmuje się periodontolog, zalicza się: paradontozę, zapalenie dziąseł, zapalenie przyzębia, a także usunięcie torbieli zastoinowej, czyli mucocele.

Kiedy udać się do periodontologa?

Jakie objawy powinny skłonić Cię do wizyty u periodontologa? Jeśli zauważysz u siebie krwawienie dziąseł, ruchomość zębów czy odsłonięte szyjki pomiędzy korzeniem a koroną zęba i towarzyszącą tym objawom nadwrażliwość, która pojawia się podczas spożywania gorących lub zimnych napojów czy też pokarmów, koniecznie skonsultuj się z periodontologiem.

Kiedy u pacjenta pojawiają się dolegliwości bólowe związane z bodźcami termicznymi, np. po wypiciu gorącej kawy czy zjedzeniu lodów, niezbędne jest przeprowadzenie badania żywotności miazgi, by sprawdzić, czy nie doszło do powstania stanu zapalnego miazgi. Dzięki temu można zweryfikować, czy problem dotyczy nadwrażliwości czy może ząb wymaga wyłącznie leczenia zachowawczego.

Ile kosztuje wizyta u periodontologa?

Cena wizyty u periodontologa zależy od wielu czynników. Wpływa na nią m.in.:

• czas, jaki trzeba poświęcić na leczenie,
  • rodzaj zastosowanych materiałów oraz sprzętów,
  • wybrana metoda leczenia.

Ponadto na cenę wizyty ma również wpływ lokalizacja gabinetu stomatologicznego. Koszt konsultacji czy leczenia periodontologicznego będzie inny dla dentysty w Warszawie, Łodzi, Krakowie, jak i Gdańsku.

Jeśli zastanawiasz się, jak kształtuje się cennik dentysty w Warszawie, zapraszamy Cię na stronę internetową gabinetu Dental Gallery, gdzie znajdziesz naszą szczegółową ofertę.