Mucocele. Przyczyny powstawania, leczenie i usuwanie torbieli zastoinowej

29.03.2022

Mucocele, czyli torbiel zastoinowa to guzek, który może być zlokalizowany w obrębie warg lub jamy ustnej czy też zatok obocznych nosa. Jakie są przyczyny jego powstawania? Jak leczy się mucocele? Na te i wiele innych pytań odpowiadamy w poniższym artykule. Zapraszamy do lektury!

1. Mucocele – co to jest?
  2. Jak leczyć mucocele?
  3. Mucocele – usuwanie
  4. Przyczyny powstawania torbieli zastoinowej
  5. Leczenie mucocele w Dental Gallery w Warszawie

Mucocele – co to jest?

Mucocele jest to zmiana na błonie śluzowej, pojawiająca się najczęściej w okolicach warg, jamy ustnej lub zatok obocznych nosa. Przyjmuje postać niewielkiego, kulistego uwypuklenia o średnicy około 0,5-1 cm. Jest ona miękka i często można wyczuć płyn w jej wnętrzu. Inne określenia dla mucocele to śluzowiak oraz torbiel zastoinowa błony śluzowej.

Jak leczyć mucocele?

Leczenie mucocele uzależnione od tego, w jakim stanie klinicznym jest zmiana. Bardzo często, szczególnie w przypadku niewielkich guzków, torbiel zastoinowa opróżnia się samoistnie z zalegającej wydzieliny. Jednak w takich przypadkach zwykle dochodzi do nawrotu mucocele. Wówczas lekarze najczęściej decydują się na usunięcie torbieli. Taki zabieg przeprowadza chirurg stomatologiczny, chirurg szczękowo-twarzowy lub laryngolog.

Mucocele – usuwanie

Zabieg usuwania torbeli zastoinowej polega na wyłuszczeniu z marginesem zdrowych tkanek i przeprowadzany jest w miejscowym znieczuleniu u dentysty. Podczas zabiegu lekarz wycina guzek, a następnie zaszywa powstałą ranę. Szwy są zaś zdejmowane po około siedmiu dniach. Usunięta zmiana zostaje wysłana do badania histopatologicznego, by sprawdzić, czy nie miała ona charakteru nowotworowego.

Przyczyny powstawania torbieli zastoinowej

Można wyróżnić dwie główne przyczyny powstawania torbieli zastoinowej. Pierwsza z nich to uraz w wyniku przygryzania policzków lub ust, a także podrażniania śluzówki przez ciało obce w jamie ustnej (np. aparat ortodontyczny czy protezę zębową). Drugą przyczyną są natomiast przewlekłe i często nawracające stany zapalne, które prowadzą do tworzenia się zmian w obrębie przewodów. Wówczas przewody zwężają się, przez co swobodny przepływ płynów jest niemożliwy.

Jeśli szukasz specjalistycznego wsparcia z zakresu chirurgii stomatologicznej w Warszawie, serdecznie zapraszamy do skorzystania z usług naszego gabinetu dentystycznego Dental Gallery. Jako zespół dentystów w Warszawie tworzymy miejsce, w którym opieką stomatologiczną objęci są pacjenci w każdym wieku oraz z różnymi potrzebami. Chcesz dowiedzieć się więcej o usuwaniu torbieli zastoinowej? Skontaktuj się z nami!