Czym jest ekstrakcja zęba?

03.11.2022

Ekstrakcja zęba to jeden z najczęściej przeprowadzanych zabiegów zakresu chirurgii stomatologicznej. Polega na usunięciu zęba z zębodołu. Jeśli czeka Cię w niedalekiej przyszłości, nie zamartwiaj się! Jest on przeprowadzany w znieczuleniu miejscowym, dzięki czemu nie musisz obawiać się bólu. Dowiedz się, kiedy należy przeprowadzić ekstrakcję zęba i jakie są możliwe powikłania po zabiegu. Zapraszamy do lektury!

1. Ekstrakcja zęba – co to jest?
  2. Kiedy należy przeprowadzić ekstrakcję zęba?
  3. Jakie są możliwe powikłania po zabiegu ekstrakcji zęba?

Ekstrakcja zęba – co to jest?

Jak wspominaliśmy we wstępie, ekstrakcja zęba jest to zabieg polegający na usunięciu go z zębodołu. Tak więc potocznie nazywa się go po prostu wyrwaniem zęba. Jest on przeprowadzany przez chirurga stomatologa, ponieważ posiada on do tego odpowiednie kwalifikacje. Konieczność przeprowadzenia ekstrakcji zęba może wynikać z wielu różnych przyczyn. Jakich? Przeczytasz o tym w dalszej części artykułu.

Kiedy należy przeprowadzić ekstrakcję zęba?

Jedną z najczęstszych przyczyn ekstrakcji zęba są bardzo zaawansowane infekcje, których nie da się wyleczyć. W momencie gdy próchnica zaatakuje silnie ukrwioną i unaczynioną miazgę, najczęściej dochodzi do jej zapalenia. Wówczas taka infekcja może prowadzić nawet do powstania ropnia czy zgorzeli. Kiedy leczenie antybiotykowe nie przynosi pożądanych efektów, a leczenie kanałowe jest niemożliwe do przeprowadzenia lub nieskuteczne, wówczas konieczne jest przeprowadzenie ekstrakcji zęba.

Ponadto stany chorobowe przyzębia mogą również być wskazaniem do usunięcia zęba. Kiedy dochodzi do infekcji tkanek spowodowanych nieprawidłową higieną jamy ustnej, które otaczają ząb, może dojść do jego rozchwiania czy poluzowania. W takiej sytuacji również lekarze decydują się na usunięcie zęba.

Niekiedy zdarza się, że konieczne jest usunięcie całkowicie zdrowych zębów. Dlaczego? Ma to związek z leczeniem ortodontycznym. Jeśli zęby uniemożliwiają naprawę wad zgryzu, wad szczękowo-twarzowych czy skorygowanie nieprawidłowości zębowych, wówczas przed założeniem aparatu ortodontycznego wykonuje się ekstrakcję określonych zębów, np. chirurgiczne usuwanie ósemek.

Jakie są możliwe powikłania po zabiegu ekstrakcji zęba?

Po zabiegu ekstrakcji zęba może dojść do:

• przedłużającego się krwawienia,
  • ropnego zapalenia zębodołu,
  • suchego zębodołu ( nazywanego także bólem poekstrakcyjnym lub poekstrakcyjnym zapaleniem zębodołu),
  • szczękościsku,
  • ograniczenia możliwości otwierania ust.

O ile dwa ostatnie powikłania miną samoistnie niedługo po zbiegu, o tyle w przypadku silnych dolegliwości bólowych czy obfitego krwawienia, warto udać się jak najszybciej do lekarza na wizytę kontrolną.

Szczególnie, jeśli dolegliwości te utrzymują się kilka dni i towarzyszą im gorączka, dreszcze i złe samopoczucie.

Szukasz dobrego specjalisty z zakresu chirurgii stomatologicznej w Warszawie i zastanawiasz się, jak kształtuje się cennik dentysty w Warszawie, zapraszamy Cię do zapoznania się z ofertą naszego gabinetu stomatologicznego Dental Gallery!