Co to jest diastema i jak ją leczyć?

27.09.2022

Diastema objawia się występowaniem przestrzeni pomiędzy zębami siecznymi pośrodkowymi górnymi. Bywa nieszkodliwa, jednak niekiedy może prowadzić do trudności w artykulacji, a nawet chorób przyzębia. Jakie są rodzaje diastemy? Jak wygląda jej leczenie? Na te i wiele innych pytań odpowiadamy w poniższym artykule. Zapraszamy do lektury!

1. Czym jest diastema?
  2. Diastema – rodzaje i przyczyny jej powstawania
  3. Diastema – jak leczyć?
  4. Diastema – dentysta Warszawa

Czym jest diastema?

Diastema jest to charakterystyczna przerwa pomiędzy zębami, występująca między górnymi jedynkami. Niewielka diastema, która nie przekracza 2 mm, może być uznana za defekt estetyczny, jednak większa przerwa stanowi już wadę zgryzu, którą powinno się leczyć. Szpara między zębami sprzyja rozwojowi chorób przyzębia, a także może prowadzić do problemów z prawidłową wymową.

Diastema – rodzaje i przyczyny jej powstawania

Wyróżnia się kilka rodzajów diastem, które można sklasyfikować na dwa sposoby, a mianowicie: ze względu na przyczynę jej powstawania oraz ze względu na wzajemne ustawienie jedynek względem siebie.

Klasyfikacja diastemy ze względu na przyczyny jej powstawania:

• diastema fizjologiczna – występuje u dzieci w wieku od 7 do 9 lat (w okresie wymiany zębów mlecznych na stałe) i jest zjawiskiem całkowicie normalnym, dlatego też nie wymaga leczenia,

• diastema prawdziwa – spowodowana jest przerostem wędzidełka wargi górnej lub jego nieprawidłowym przyczepem,

• diastema rzekoma – jest ona spowodowana zaburzeniem liczby lub wielkości zębów.

Klasyfikacja diastemy ze względu na ustawienie jedynek względem siebie:

• diastema rozbieżna – występuje wówczas, gdy korony jedynek oddalają się od siebie, natomiast korzenie znajdują się blisko siebie,

• diastema równoległa – mówi się o niej, kiedy siekacze są ułożone równolegle względem siebie,

• diastema zbieżna – tworzy się wówczas, gdy korzenie siekaczy są oddalone od siebie, natomiast ich korony zbliżają się do siebie.

Diastema – jak leczyć?

Jedną z najpopularniejszych metod leczenia diastemy jest zdecydowanie leczenie ortodontyczne. W tym celu stosuje się zarówno aparaty stałe, aparaty nakładkowe, jak i aparaty ruchome. Jak działa aparat ortodontyczny? Otóż jego działanie polega na wywieraniu nacisku na konkretne partie zębów, co z czasem prowadzi do zmiany ich pozycji, a docelowo do wyprostowania.

Po zakończeniu leczenia ortodontycznego pacjent nosi natomiast retainer w celu długotrwałego utrzymania efektów leczenia ortodontycznego. Choć terapia ortodontyczna jest czasochłonna, przynosi naprawdę znakomite rezultaty.

Gdy przyczyną diastemy jest brak siekacza bocznego, wówczas najlepszym rozwiązaniem jest wstawienie implantu w miejsce brakującego zęba. Natomiast w przypadku hiperdoncji przed rozpoczęciem leczenia ortodontycznego niezbędna jest ekstrakcja nadprogramowych zębów.

Diastema – dentysta Warszawa

Jeśli szukasz dentysty w Warszawie, który zajmuje się leczeniem diastemy, zachęcamy Cię do zapoznania się z ofertą naszego gabinetu stomatologicznego Dental Gallery. Na naszej stronie internetowej znajdziesz także szczegółowy cennik dentysty w Warszawie. Zapraszamy!