Okluzja w stomatologii

01.09.2022

Okluzja w stomatologii to pojęcie, które zdecydowanej większości osób nie mówi zbyt wiele. Warto mieć jednak świadomość, czym jest, ponieważ z zaburzeniami okluzji boryka się dziś bardzo wielu pacjentów. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat okluzji zębów, a także przyczyn i leczenia zaburzeń okluzji, zapraszamy do lektury!

1. Co to jest okluzja w stomatologii?
  2. Zaburzenia okluzji – czym są spowodowane?
  3. Leczenie zaburzeń okluzji w stomatologii

Co to jest okluzja w stomatologii?

Okluzja w stomatologii oznacza prawidłowe ułożenie względem siebie zębów górnych i dolnych. Kiedy jednak zaczynają się ze sobą stykać w nieprawidłowy sposób, mówimy o zaburzeniach okluzji. Choć rozpoczynają się bezobjawowo, z czasem mogą zacząć towarzyszyć im pewne objawy. Jeśli ich doświadczasz, jak najszybciej umów się na wizytę do stomatologa.

Jakie objawy mogą pojawiać się przy zaburzeniach okluzji? Przede wszystkim bóle zębów i mięśni odpowiadających za przeżuwanie, a także bóle żuchwy i głowy. Ponadto symptomem choroby okluzyjnej może być kruchość i ruchomość zębów, zgrzytanie zębami, problemy z otwieraniem ust, ścieranie się zębów i wiele więcej.

Zaburzenia okluzji – czym są spowodowane?

Zaburzenia okluzji mogą być spowodowane wieloma różnymi czynnikami. Za najpopularniejsze przyczyny choroby okluzyjnej dentyści uznają:

• wady zgryzu,

• braki w uzębieniu,

• wypełnienia o nieprawidłowym kształcie,

• nieprawidłowo wyrzynające się ósemki,

• reumatyzm,

• wady szkieletowe,

• nieprawidłowo wykonane korony, mosty lub licówki,

• czynniki genetyczne,

• nadmierne żucie gumy,

• ssanie kciuka w dzieciństwie,

• obgryzanie paznokci.

Leczenie zaburzeń okluzji w stomatologii

Istnieje wiele rozmaitych technik leczenia zaburzeń okluzji w stomatologii. Metodę dobiera się zawsze do konkretnego przypadku. Stomatolog zwraca uwagę przede wszystkim na stopień zaawansowania choroby, stan zębów i ich ułożenie.

Jeśli okaże się, że choroba okluzyjna jest na bardzo wczesnym stadium, dentysta może zdecydować, że do jej wyleczenia wystarczające będą regularne ćwiczenia rozluźniające mięśnie żuchwy i twarzy. Gdy natomiast zaburzenia okluzji mają wyższy stopień zaawansowania, wówczas do dyspozycji są następujące metody leczenia: aparat ortodontyczny, ekwilibracja (szlifowanie zębów), korekta wypełnień, deprogramacja (zmiana ustawienia kości w stawie skroniowo-żuchwowym przy pomocy deprogramatora) lub uzupełnienie i odbudowa brakujących zębów.

Szukasz dentysty w Warszawie, który zajmuje się leczeniem zaburzeń okluzji, zgłoś się do nas. W Dental Gallery zrobimy wszystko, by Ci pomóc. Sprawdź nasz cennik dentysta w Warszawie, by dowiedzieć się, jakie są koszty leczenia choroby okluzyjnej.