Konsultacja stomatologiczna – co obejmuje? Po co konsultacja dentysty?

06.12.2022

Regularne konsultacje stomatologiczne pozwalają na szybkie rozpoznanie schorzeń zębów i jamy ustnej. Dzięki temu można wykryć i wyleczyć zmiany chorobowe w bardzo wczesnym stadium. Jak wygląda i co powinna obejmować konsultacja stomatologiczna? Dlaczego warto udać się na przegląd dentystyczny w ciąży? Odpowiedź znajdziesz w naszym artykule! Zapraszamy do lektury!

1. Konsultacja stomatologiczna – czym jest i co obejmuje?
  2. Konsultacja stomatologiczna w ciąży – dlaczego warto się na nią udać?
  3. Ile kosztuje konsultacja stomatologiczna?

Konsultacja stomatologiczna – czym jest i co obejmuje?

Konsultacja stomatologiczna jest to wizyta kontrolna, podczas której dentysta sprawdza stan uzębienia i jamy ustnej pacjenta. Składa się z dwóch części:

• Wywiad lekarski – stomatolog pyta wówczas o leki przyjmowane na stałe, ogólny stan zdrowia oraz choroby przewlekłe towarzyszące pacjentowi. Niektóre z chorób, takie jak cukrzyca, zakrzepica czy nadciśnienie mogą bowiem rzutować na stan zębów i dziąseł oraz decydować o sposobie ewentualnego leczenia dentystycznego.
  • Przegląd zębów i jamy ustnej – stomatolog ocenia wówczas stan założonych wypełnień i ewentualnych uzupełnień protetycznych, a także ilość ubytków. Podczas przeglądu lekarz sprawdza także, czy w zębach nie pojawiły się ogniska próchnicy. W tym celu lekko opukuje zęby metalowym zgłębnikiem. Podczas konsultacji stomatologicznej dentysta weryfikuje również stan szyjek i korzeni zębowych, a także samych dziąseł. W przypadku pojawienia się jakichkolwiek dolegliwości bólowych podczas badania, należy o tym fakcie powiadomić stomatologa.

Konsultacja stomatologiczna w ciąży – dlaczego warto się na nią udać?

To, że kobiety w ciąży nie powinny chodzić do dentysty to bardzo szkodliwy, lecz wciąż powielany mit. Rzeczywistość jest jednak zupełnie inna. W ciąży dbanie o stan zębów i jamy ustnej jest szczególnie ważne, ponieważ kobiety są wówczas szczególnie narażone na stany zapalne jamy ustnej oraz choroby przyzębia, a te mogą prowadzić do porodów przedwczesnych, a także być przyczyną niskiej masy urodzeniowej dziecka.

Konsultacje stomatologiczne są więc w tym okresie niezwykle wskazane. Bardzo ważne, by zadbać o ich systematyczność, ponieważ zmiany hormonalne zachodzące w organizmie kobiety w czasie ciąży mają wpływ na podwyższenie pH śliny, w związku z czym dochodzi do szybszego rozwoju bakterii w jamie ustnej przyszłej mamy, przez co zęby narażone na rozwój próchnicy.

Ile kosztuje konsultacja stomatologiczna?

Konsultacja stomatologiczna u dentysty w Warszawie kosztuje zazwyczaj od 50 zł do 150 zł. Ostateczny koszt jest uzależniony od zakresu usług, użytych materiałów, a także lokalizacji gabinetu. Oprócz tego podczas wizyty kontrolnej może być wymagana dodatkowa diagnostyka.

Zapoznaj się z naszą ofertą, aby poznać szczegółowy cennik dentysty w Warszawie.