Fleczer stomatologiczny w zębie – co to jest i na jak długo zakłada go dentysta?

25.11.2022

Fleczer jest to rodzaj tymczasowego wypełnienia stomatologicznego. Czym się charakteryzuje i co odróżnia go od innych typów wypełnień? Na jak długo zakłada się fleczer dentystyczny? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz w naszym artykule. Zapraszamy do lektury!

1. Co to jest fleczer dentystyczny?
  2. Fleczer w zębie – jak długo się go nosi?
  3. Wypadł fleczer – co robić?

Co to jest fleczer dentystyczny?

Fleczer jest to tymczasowe wypełnienie stomatologiczne, o założeniu którego decyduje dentysta w momencie, gdy w jamie ustnej nie ma wystarczających warunków, by założyć wypełnienie stałe. Mowa tu o przypadkach, w których występuje wzmożone krwawienie z jamy ustnej czy też nie istnieje możliwość odizolowania leczonego zęba od śliny lub jest to jedna z kilku wizyt, obejmujących leczenie kanałowe danego zęba.

Fleczery dentystyczne wykonuje się z materiałów, które umożliwiają szybkie i łatwe zakładanie oraz zdejmowanie wypełnień. Mimo że są to opatrunki tymczasowe, skutecznie zabezpieczają ubytki w zębach przed resztkami pokarmów, a także szkodliwymi bakteriami.

Fleczer w zębie – jak długo się go nosi?

Na jak długo dentysta zakłada fleczer w zębie? Jest to uzależnione od tego, na kiedy przewidziana jest kolejna wizyta stomatologiczna. Jak wspominaliśmy, fleczer dentystyczny jest wypełnieniem tymczasowym, co oznacza, że ma on zabezpieczyć ząb do czasu kontynuacji leczenia.

Dentyści podkreślają jednak, że fleczer nie powinien znajdować się w jamie ustnej dłużej niż 3-4 tygodnie. Warto natomiast skrócić ten czas do minimum, by jak najszybciej wymienić wypełnienie tymczasowe na stałe. W dłuższej perspektywie fleczer stomatologiczny traci bowiem na trwałości, przez co może wypaść z zęba.

Wypadł fleczer – co robić?

Jak wspominaliśmy, w miarę upływu czasu fleczer staje się coraz bardziej podatny na wypadanie. Nie jest to natomiast żadną regułą. Z drugiej strony może wydarzyć się również tak, że wypadnie on po kilku czy kilkunastu dniach ze względu na niedokładne założenie opatrunku lub przeżuwanie twardych pokarmów czy też z przyczyn niezależnych od nikogo.

Jeśli zdarzy Ci się, że fleczer wypadnie Ci z zęba, w takiej sytuacji koniecznie udaj się jak najszybciej do dentysty, który w miejsce starego opatrunku zaaplikuje nowy. Dzięki temu unikniesz nieprzyjemnych powikłań, takich jak nadwrażliwość czy ból zęba, a także zapalenie miazgi zęba.

Jeśli planujesz leczenie kanałowe i szukasz dobrego dentysty w Warszawie, zapraszamy Cię do naszego gabinetu stomatologicznego Dental Gallery. Odwiedź naszą stronę internetową, gdzie znajdziesz więcej informacji na ten temat oraz szczegółowy cennik dentysty w Warszawie.