Zgrzytanie zębami – objawy, leczenie

08.04.2021

Zgrzytanie zębami (bruksizm) jest to schorzenie, które występuje u dorosłych, a także u dzieci. Jest ono wieloczynnikowe, stąd też przyczyn można szukać na bardzo wielu płaszczyznach. Zgrzytania zębami nie wolno lekceważyć, gdyż jej skutki mogą być naprawdę fatalne. Od stanów zapalnych, przez znaczną utratę tkanek zęba, nawet po obumarcie zęba. Jak leczyć bruksizm, co oznacza zgrzytanie zębami przez sen i o czym może świadczyć u dzieci? Na te i wiele innych pytań poniżej. Zapraszamy do lektury!

Zgrzytanie zębami przez sen

Zgrzytanie zębami pojawia się najczęściej podczas snu. Jest to jedna z reakcji organizmu na długotrwały stres. Inną przyczyną bruksizmu mogą być zaburzenia snu, zaburzenia lękowe, jak i choroby zębów. Zgrzytanie zębami może oznaczać także zaburzenia gospodarki magnezowej lub świadczyć o nieprawidłowym wypełnieniu ubytków lub o nieodpowiednio dopasowanych koronach czy protezach. Niekiedy zdarza się również, że przyczyną bruksizmu są czynniki dziedziczne. Jeśli jest to na przykład kwestia nieprawidłowego zgryzu, może okazać się, że konieczne będzie wykonanie rekonstrukcji zgryzu.

Zgrzytanie zębami u dzieci

Bruksizm jest schorzeniem, które może występować również u dzieci. Rodzice, którzy rozpoznają taką przypadłość u swojej pociechy, powinni ten fakt skonsultować ze specjalistą. Podłożem problemu, tak jak w przypadku dorosłych, może być stres. Organizm malucha w ten sposób reaguje na nerwowe dla niego sytuacje. Ponadto przyczyną zgrzytania zębami u dzieci może być wyżynanie się zębów, wada zgryzu czy przyjmowane leki. Co więcej, bruksizm bywa także powiązany z bólami głowy oraz uszu u maluszków.

Co powinno zaniepokoić rodzica? Kiedy dostrzeżesz, że Twoja pociecha ma mocno starte zęby, pojawiają się ubytki w zębach w kształcie klina lub na zębach zaczynają robić się pęknięcia, warto od razu udać się wraz z dzieckiem do stomatologa. Bruksizm można leczyć, a im szybciej choroba zostanie rozpoznana, tym szybciej można będzie jej zaradzić.

Zgrzytanie zębami u dorosłych

Leczenie zgrzytania zębami dostosowuje się do jego przyczyn. Mimo wszystko na początku warto udać się do stomatologa, który obejrzy zęby i wybierze odpowiednią metodę leczenia. Jednym ze sposobów jest wykonanie szyn lub nakładek, które nakłada się na noc, a ich celem jest zapobieganie ścieraniu się zębów. Oprócz tego ważne jest poszukiwanie podłoża bruksizmu. Jeśli są to choroby zębów, być może nie obejdzie się bez przeprowadzenia odpowiedniego zabiegu z zakresu chirurgii stomatologicznej.

Możliwe jest również leczenie zgrzytania zębami toksyną botulinową, która rozluźnia mięśnie szczękowe. Co więcej, skutecznym sposobem na radzenie sobie z bruksizmem może być fizjoterapia. Tu z kolei masaże mają niwelowanie napięcia w mięśniach. W tym celu najlepiej udać się na wizytę do specjalisty w zakresie terapii stawów skroniowo-żuchwowych. Jeśli zaś zgrzytanie zębami związane jest z długotrwałym stresem, warto skonsultować się z psychoterapeutą. Wsparcie w radzeniu sobie ze stresem może okazać się ratunkiem.

Leczenie zgrzytania zębami – Warszawa

Jeśli szukasz ortodonty na Bemowie lub zastanawiasz się, gdzie wykonać leczenie zębów mlecznych na Woli, zachęcamy do zapoznania się z ofertą naszego gabinetu stomatologicznego. Porównaj również ceny zabiegów z zakresu implantologii w Warszawie w cenniku dostępnym na naszej stronie internetowej. Co więcej, współpracujemy z najlepszymi specjalistami z zakresu protetyki w Warszawie Bemowie, stąd też możemy wykonać dla Ciebie protezy stałe oraz ruchome.