Przebarwienia na zębach – poznaj przyczyny i sposoby na ich usunięcie

07.09.2021

Przebarwienia na zębach to temat, który dotyczy każdego z nas. Na co dzień spożywamy bowiem wiele produktów spożywczych, które przyczyniają się do ich powstawania. Istnieje jednak wiele innych powodów przebarwiania się zębów. Jakie są przyczyny i sposoby na ich usunięcie? Odpowiadamy!

Co powoduje przebarwienia zębów?

Co najczęściej powoduje przebarwienia zębów? Przyczyną zmiany naturalnego odcienia zębów może być bardzo wiele związków chemicznych, a także produktów spożywczych. Poniżej przedstawiamy najczęstsze przyczyny tworzenia się przebarwień:

• Kwasy – to związki chemiczne, pod wpływem których szkliwo staje się szorstkie i miękkie. Najbardziej szkodliwe dla zębów produkty, zwierające kwasy to: napoje gazowane, napoje energetyczne, soki cytrusowe, piwo, białe wino, kwaśne owoce, brukselki, pomidory.

• Taniny – grupa organicznych związków chemicznych, pochodne fenoli, naturalnie wytwarzane przez rośliny, które zostawiają na szkliwie ślady. Znajdują się w kawie, herbacie, czerwonym winie, jabłkach, truskawkach, malinach, granatach, żurawinie, a także roślinach strączkowych oraz orzechach włoskich.

• Cukierki, żelki, lizaki – zawarte w nich sztuczne barwniki tworzą przebarwienia na zębach.
  • Leki i antybiotyki – przede wszystkim te stosowane przy: chorobie niedokrwiennej serca, nadciśnieniu, alergii, niewydolności krążenia oraz zaburzeniach psychicznych.

• Przyprawy – takie jak curry, kurkuma czy czerwona papryka.

• Sosy i syropy – produkty, takie jak ketchup, sos sojowy, ocet balsamiczny czy syrop klonowy przyczyniają się do powstawania na zębach przebarwień.

Jak usunąć przebarwienia na zębach?

Sposób usunięcia przebarwień z zębów dopasowuje się do rodzaju tychże przebarwień oraz przyczyn ich występowania. W tym przypadku niezbędna jest konsultacja stomatologiczna, ponieważ specjalista sprawdzi stan zębów i zaproponuje najskuteczniejszą metodę usuwania przebarwień. Mogą to być metody abrazyjne lub chemiczne.

Do pierwszej grupy zalicza się m.in. skaling. Co to jest skaling? Otóż jest to metoda usuwania kamienia nazębnego przy pomocy ultradźwięków. Innym zabiegiem abrazyjnym jest piaskowanie zębów, które polega na usuwaniu osadu nazębnego przy pomocy silnego strumienia drobinek krzemionki.

Z kolei uporczywe przebarwienia niekiedy udaje się usunąć wyłącznie metodami chemicznymi, a więc na przykład w procesie wybielania. W tym przypadku przebarwienia usuwane są poprzez utlenianie. Do wybielania zębów wykorzystuje się nadtlenek wodoru o odpowiednim stężeniu, od którego zależy, w jakim stopniu zęby będą wybielone.

Białe przebarwienia na zębach – jak usunąć?

Jeśli zauważysz na swoich zębach białe przebarwienia, jak najszybciej udaj się do gabinetu stomatologicznego. Podobnie jak każde inne odstępstwo od standardowego wyglądu zębów, tak też białe przebarwienia powinny skłonić Cię do konsultacji ze specjalistą. Mogą one bowiem sygnalizować fluorozę (nadmierne wchłanianie się fluoru) lub liczne niedobory, np. niedobór wapnia, witaminy A, D czy też K.

W przypadku, gdy mówimy o demineralizacji szkliwa, ważne jest jak najszybsze wdrożenie leczenia. W tym przypadku stomatolog zaleci dodatkową podaż wapnia, a także wykonanie fluoryzacji zębów w gabinecie dentystycznym. Bardzo często przyczyną odwapnienia zębów jest nieleczona próchnica. Niestety, skutki próchnicy są bardzo poważne, dlatego nie należy jej bagatelizować i regularnie (minimum raz w roku) odwiedzać stomatologa w celu wykonania przeglądu zębów.

Jedną z przyczyn powstawania białych przebarwień na zębach może być także hipoplazja. Jest to niedorozwój szkliwa, który prowadzi do nadwrażliwości zębów, a także ich osłabienia. Takie zęby narażone są również na powstawanie próchnicy. W przypadku hipoplazji stomatolog zaleca najczęściej fluoryzację oraz lakowanie zębów u dorosłych, jak i u dzieci. Jeśli zęby są w stanie, który uniemożliwia całkowite pozbycie się białych przebarwień, można zastosować licówki. Najpopularniejsze rodzaje licówek to licówki porcelanowe oraz kompozytowe. Są one mocowane na naturalnych zębach.