Odsłonięte szyjki zębowe – przyczyny, ochrona, leczenie

01.10.2021

Spis treści (kliknij aby szybko przejść):

1. Poznaj objawy związane z odsłonięciem szyjek zębowych
  2. Odsłonięte szyjki zębowe – przyczyny
  3. Jak leczyć odsłonięte szyjki zębowe?
  4. Odsłonięte szyjki zębowe – co pomaga?
  5. Szyjki zębowe odsłonięte – podsumowanie
  6. Odsłonięte szyjki zębowe – cena leczenia

Odsłonięte szyjki zębowe to bolesny problem, którego nie należy bagatelizować. Cofanie się dziąseł i przyzębia może bowiem doprowadzić do licznych chorób, a nawet utraty zębów. Jakimi czynnikami może być spowodowane odsłanianie szyjek zębowych? W jaki sposób się przed tym ochronić i jak leczyć tę dolegliwość? Odpowiadamy!

Poznaj objawy związane z odsłonięciem szyjek zębowych

Szyjki zębowe osłonięte są szczelnie tkanką przyzębia. O odsłonięciu szyjek zębowych możemy zaś mówić wówczas, gdy następuje cofanie się dziąseł. Proces ten może być wywoływany przez różne dolegliwości. Zacznijmy jednak od tego, jakie są objawy związane z odsłonięciem szyjek zębowych:

• Nadwrażliwość zębów, która objawia się gwałtownym i dokuczliwym, często kłującym bólem, występującym w momencie kontaktu zębów ze słodkim, słonym lub kwaśnym smakiem, a także z gorącymi lub zimnymi napojami czy potrawami.

• Ból występujący podczas szczotkowania zębów.

• Krwawienie dziąseł podczas codziennej higieny jamy ustnej (szczotkowanie, nitkowanie).

• Obrzęki oraz bolesne rany na powierzchni dziąseł.

• Nieprzyjemny zapach z ust, wynikający z naruszenia błony śluzowej w jamie ustnej.

• Ruchomość zębów związana z cofaniem się tkanki dziąseł oraz przyzębia.

• Ból podczas gryzienia.

Odsłonięte szyjki zębowe – przyczyny

Jedną z głównych przyczyn odsłaniania szyjek zębowych jest zapalenie przyzębia, czyli paradontoza. To choroba najczęściej wynikająca z braku odpowiedniej higieny jamy ustnej. Kiedy płytka nazębna nie jest prawidłowo usuwana, na zębach gromadzi się kamień. Nadmierna płytka nazębna powoduje przesuwanie się dziąseł, a to bezpośrednio prowadzi do odsłonięcia szyjek zębowych. Stąd też tak ważne jest, by regularnie szczotkować zęby przy użyciu specjalnych past, a także nitkować przestrzenie międzyzębowe i płukać jamę ustną. Niezbędne jest także regularne wykonywanie zabiegów profilaktycznych. Cena usuwania kamienia nazębnego czy fluoryzacji zębów nie jest wysoka, stąd też warto o zadbać o ich systematyczne przeprowadzanie.

Inną przyczyną odsłoniętych szyjek zębowych mogą być niedobory witamin w organizmie. Dotyczy to w szczególności osób, których dieta jest uboga w witaminę C, wpływającą na stan tkanek, a także błony śluzowej jamy ustnej. Co więcej, niedobory witamin i minerałów połączone z częstymi wymiotami (np. w przypadku bulimii) mogą również doprowadzić do niszczenia zębów i dziąseł, które są narażone na kontakt z kwasem żołądkowym.

Inne przyczyny odsłoniętych szyjek zębowych to:

• nieprawidłowe szczotkowanie zębów,

• niski przyczep wędzidełka (wówczas pociąga ono błonę śluzową z dziąsłami),

• niewłaściwa budowa anatomiczna dziąsła otaczającego zęby,

• komplikacje po leczeniu ortodontycznym.

Jak leczyć odsłonięte szyjki zębowe?

W leczeniu odsłoniętych szyjek zębowych bardzo ważne są działania podejmowane przez samego pacjenta. Codzienne dbanie o higienę jamy ustnej to podstawa. Niezbędna będzie jednak także wizyta w gabinecie stomatologicznym, ponieważ tylko specjalista będzie w stanie ocenić rzeczywisty stan uzębienia oraz dokładnie obejrzeć jamę ustną. Dzięki temu wdroży odpowiednie leczenie, a także wskaże, na co pacjent powinien zwrócić uwagę w codziennej pielęgnacji zębów i jamy ustnej.

W przypadku, gdy metody zachowawcze pozostają nieskuteczne, a regularnie wykonywany skaling nie przynosi rezultatów, ponieważ odsłonięte szyjki zębowe nadal są bolesnym problemem, konieczne może być wypełnienie ubytków klinowych materiałami kompozytowymi oraz leczenie recesji dziąsłowych z pomocą specjalnych zabiegów z zakresu śluzówkowo-dziąsłowej chirurgii plastycznej.

W leczeniu odsłoniętych szyjek zębowych bardzo ważne jest również wprowadzenie suplementacji odpowiednich witamin i minerałów na podstawie wykonanych uprzednio badań krwi, a także zadbanie o zdrową oraz dobrze zbilansowaną dietę. Wpłynie ona nie tylko na stan zębów i dziąseł, ale również całego organizmu.

Odsłonięte szyjki zębowe – co pomaga?

Warto również samodzielnie zadbać o stan swoich zębów i dziąseł, by zminimalizować objawy oraz ryzyko rozwoju bolesnego problemu, jakim są odsłonięte szyjki zębowe. W jaki sposób? Przede wszystkim warto unikać bardzo gorących i zimnych potraw oraz napojów, kwaśnego jedzenia (m.in. cytrusów), kawy, herbaty, słodyczy, jak również słodkich napojów. Warto także zrezygnować z palenia papierosów.

Dobrym pomysłem jest również zmiana szczoteczki do zębów na taką z miękkim włosiem i wybór pasty do zębów o niskim poziomie ścieralności oraz specjalnych płukanek, które zmniejszają wrażliwość zębów i dziąseł. Blokują one bowiem kanaliki zębinowe, dzięki czemu zmniejszają ból. Unikać należy za to past wybielających, ponieważ mają one wysoki stopień ścieralności, przez co mogą uszkodzić tkanki w okolicach szyjek zębowych.

Szyjki zębowe odsłonięte – podsumowanie

Pamiętaj, właściwa higiena zębów i jamy ustnej to podstawa w leczeniu odsłoniętych szyjek zębowych. Niezbędna jest także konsultacja ze stomatologiem. Jeśli szukasz dentysty w Warszawie, który pomoże Ci uporać się z tym problemem, zapraszamy do odwiedzania naszego gabinetu Dental Gallery. Zajmujemy się zarówno leczeniem odsłoniętych szyjek zębowych, jak i innych problemów, takich jak zgrzytanie zębami czy ekstrakcja ósemek.

Odsłonięte szyjki zębowe – cena leczenia

Wszystkie aktualne ceny znajdziesz w cenniku usług stomatologicznych. Koszt leczenia odsłoniętych szyjek zębowych to cena do 190zł.