Germektomia – czym jest i na czym polega? Jakie są wskazania do zabiegu?

28.02.2022

Trzecie zęby trzonowe, nazywane także ósemkami czy zębami mądrości to dla wielu osób bardzo problematyczne zęby. Często tuż po wyrżnięciu w ich obrębie zaczyna pojawiać się zaawansowana próchnica oraz inne infekcje, które są wskazaniem do usunięcia tych zębów. By uniknąć przykrych powikłań po zabiegu ekstrakcji i innych konsekwencji pojawiających się po wyrżnięciu ósemek, warto rozważyć germektomię. Czym jest i na czym polega ten zabieg? Podpowiadamy!

Spis treści (kliknij aby szybko przejść):

1. Germektomia – co to jest?
  2. Germektomia – jakie są wskazania?
  3. Dlaczego warto zdecydować się na zabieg germektomii?

Germektomia – co to jest?

Germektomia jest to zabieg, który polega na usunięciu trzeciego zęba trzonowego w stadium zawiązki. Wówczas ząb nie jest jeszcze widoczny w jamie ustnej, ponieważ nie doszło do jego wyrżnięcia. Zabieg ten może mieć charakter profilaktyczny lub leczniczy. Germektomię wykonuje się w okresie wczesnego stadium mineralizacji tkanek zęba, a więc w momencie, gdy strefa korzeniowa nie jest jeszcze uformowana. Zabieg ten stanowi alternatywę dla chirurgicznego usuwania ósemek.

Germektomia – jakie są wskazania?

Jednym z najczęstszych wskazań do wykonania zabiegu germektomii jest niewystarczająca ilość miejsca w łuku zębowym. Trzecie zęby trzonowe – podczas wyrzynania – bardzo często przyczyniają się do przesuwania pozostałych zębów, co w konsekwencji prowadzi do poważnych wad zgryzu. Z tego również względu wykonanie germektomii polecane jest przed rozpoczęciem lub po zakończeniu leczenia ortodontycznego w celu utrzymania efektu leczenia.

Ponadto germektomia wykonywana jest również w celu redukcji potencjalnego ryzyka związanego z ewentualnymi patologiami, jakie towarzyszą procesowi wyrzynania trzeciego zęba trzonowego oraz w celu zapobiegania ich wystąpieniu.

Warto również dodać, że jedynie 5% trzecich zębów trzonowych ma odpowiednie warunki do wyrzynania w łuku zębowym, co dodatkowo przemawia za usunięciem ich zawiązek.

Dlaczego warto zdecydować się na zabieg germektomii?

Germektomia zapobiega szeregowi schorzeń, które mogłyby wystąpić po wyrżnięciu trzecich zębów trzonowych, a także po ich późniejszej ekstrakcji. Jakie to schorzenia?

• Dojęzykowe lub dopoliczkowe przemieszczanie się zębów

• Resorpcja lub próchnica drugich i trzecich zębów trzonowych

• Trudności związane z wyrzynaniem się trzeciego zęba trzonowego oraz towarzyszące mu powikłania infekcyjne

• Uszkodzenie nerwu językowego lub zębodołowego dolnego

• Zbyt duże stłoczenie zębów

Usunięcie trzeciego zęba trzonowego w stadium zawiązki przeprowadzane jest w znieczuleniu miejscowym, dlatego jest całkowicie bezbolesne.