Dewitalizacja zęba mlecznego – na czym polega?

23.02.2022

Zgodnie z dzisiejszym poziomem wiedzy z zakresu stomatologii dziecięcej, zęby mleczne należy leczyć, by zachować je u dziecka aż do momentu, w którym fizjologicznie wymienią się one na zęby stałe. Niestety, zaniedbanie regularnych wizyt u dentysty może prowadzić do poważnych zmian próchnicowych, wymagających przeprowadzenia zabiegów, takich jak dewitalizacja czy leczenie kanałowe.

Dewitalizacja zęba mlecznego to zabieg nazywany potocznie zatruwaniem zęba. Stanowi on jeden z etapów leczenia kanałowego i polega na leczeniu zapalenia miazgi. Co warto wiedzieć o dewitalizacji zęba u dzieci? Jak przygotować do tego zabiegu małego pacjenta? Podpowiadamy!

Spis treści (kliknij aby szybko przejść):

1. Dewitalizacja zęba mlecznego – co to jest?
  2. Dewitalizacja – wskazania
  3. Przebieg zabiegu dewitalizacji miazgi zęba mlecznego
  4. Dewitalizacja miazgi zęba mlecznego – Dental Gallery

Dewitalizacja zęba mlecznego – co to jest?

Jak wspomnieliśmy na początku, dewitalizacja zęba mlecznego to zabieg z zakresu stomatologii dziecięcej, który wykonuje się przed przystąpieniem do leczenia kanałowego. Celem dewitalizacji jest likwidacja czucia w zębie, czyli uśmiercenie nerwu, który przewodzi ból. Podczas zabiegu otwierana jest korona zęba, dzięki czemu możliwe jest dotarcie do żywej miazgi zęba.

Dewitalizacja – wskazania

Głównym wskazaniem do wykonania dewitalizacji zęba mlecznego jest stan zapalny miazgi, do którego doprowadziły bardzo zaawansowane zmiany próchnicowe, rozwijające się pod szkliwem lub wypełnieniem i penetrujące zębinę. Jeśli u dziecka występuje silny ból, wrażliwość na wysokie lub niskie temperatury, ból promieniujący (trudny do zlokalizowania) czy też ból podczas leżenia (w poziomej pozycja ciała), wówczas należy jak najszybciej zgłosić się z maluchem do stomatologa. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że konieczne będzie wykonanie leczenia kanałowego, które poprzedzone zostanie właśnie dewitalizacją zęba mlecznego.

Przebieg zabiegu dewitalizacji miazgi zęba mlecznego

Zabieg dewitalizacji zęba mlecznego rozpoczyna się od otwarcia komory zęba oraz opracowania ubytku. Kolejnym krokiem jest nałożenie na ząb specjalnej pasty, dewitalizującej miazgę zęba. Na koniec ząb zostaje zabezpieczony tymczasowym opatrunkiem. Stomatolog po przeprowadzeniu zabiegu powinien poinformować rodziców o tym, że po dewitalizacji może pojawić się ból zęba. Ma on związek z działaniem pasty, która umartwia miazgę. Warto przygotować swoją pociechę na potencjalny ból, by nie zrazić jej do wizyt u stomatologa.

Po około dwóch tygodniach mały pacjent powinien ponownie pojawić się w gabinecie stomatologicznym. Podczas tej wizyty przeprowadzane jest kanałowe leczenie zęba mlecznego, które ma na celu usunięcie martwej miazgi zęba, wypełnienie kanałów oraz stałe wypełnienie zęba.

Dewitalizacja miazgi zęba mlecznego – Dental Gallery

Jeśli szukasz dobrego stomatologa czy też ortodonty dziecięcego, zapraszamy do odwiedzenia naszego gabinetu stomatologicznego Dental Gallery. Nasze usługi kierowane są zarówno do osób dorosłych, jak i do dzieci. Mamy ogromne doświadczenie w leczeniu zębów mlecznych i wiemy jak zadbać o małego pacjenta w gabinecie stomatologicznym, aby uchronić go przed strachem związanych z zabiegami dentystycznymi.