Czym jest skaling zębów? Kiedy robić skaling?

07.06.2021

By przez długie lata cieszyć się zdrowymi i pięknym uśmiechem, oprócz codziennej higieny jamy ustnej, warto systematycznie wykonywać skaling zębów. Regularne szczotkowanie i nitkowanie zębów oraz płukanie jamy ustnej niestety nie wystarczy, by uniknąć gromadzenia się kamienia nazębnego. Czym jest skaling zębów? Kiedy i jak często należy go wykonywać? Odpowiedź znajdziesz w naszym artykule. Miłej lektury!

1. Co to jest skaling zębów?
  2. Jak wygląda skaling zębów?
  3. Ile kosztuje skaling zębów?
  4. Skaling zębów – ile trwa?
  5. Jak często należy wykonywać skaling zębów?
  6. Zalecenia po zabiegu skalingu zębów. Ile czasu nie można jeść?

Co to jest skaling zębów?

Skaling zębów to zabieg z zakresu profilaktyki stomatologicznej. Jego celem jest usunięcie z zębów kamienia, który może przyczyniać się do powstawania niebezpiecznych chorób zębów oraz dziąseł. Nie każdy bowiem wie, że taki niepozorny osad nazębny jest świetnym pożywieniem dla wszelkich bakterii. Właśnie dlatego skaling powinno się wykonywać systematycznie. Dzięki temu można uniknąć gromadzenia się osadu, wszak samo szczotkowanie zębów nie jest w stanie go zniwelować. A przyczyn jego powstawania jest naprawdę wiele. Za najczęstsze uznaje się predyspozycje genetyczne. Często nadmierne gromadzenie się kamienia jest związane również z piciem kawy, herbaty czy wina, nieodpowiednią higieną jamy ustnej lub niezdrową dietą.

Jak wygląda skaling zębów?

Do przeprowadzenia zabiegu skalingu stomatolog używa specjalnego mechanicznego ultradźwiękowego skalera stomatologicznego. Jego końcówkę przekłada do zębów, a ona dzięki drganiom rozbija kamień nazębny. Dla wszystkich, którzy boją się zabiegów stomatologicznych mamy dobrą wiadomość. Skaling jest zabiegiem bezbolesnym i nie towarzyszy mu żaden dyskomfort. Jednocześnie jest bardzo skuteczny i znakomicie usuwa złogi osadowe, znajdujące się na koronach oraz korzeniach zębów.

Ile kosztuje skaling zębów?

Skaling zębów to zabieg stosunkowo niedrogi. Oczywiście jego ostateczna cena będzie zależała od tego, w jakim miejscu jest wykonywany. Zazwyczaj na cenę wpływa lokalizacja gabinetu dentystycznego i może wahać się od 100 zł do 300 zł w zależności od tego, czy skaling wykonuje dentysta w Warszawie, Krakowie, Gdańsku czy Łodzi. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak wygląda cennik w przypadku stomatologa w Warszawie, zachęcamy Cię do zapoznania się z naszym cennikiem usług stomatologicznych. Znajdziesz tam również informacje, ile kosztuje rekonstrukcja zgryzu, cyfrowy wycisk zębów, który wykonuje się przed założeniem aparatu ortodontycznego oraz jaki jest koszt zabiegów z zakresu chirurgii stomatologicznej.

Skaling zębów – ile trwa?

Skaling zębów to zabieg, który trwa stosunkowo krótko, około pół godziny. Warto jednak pamiętać, by wykonywać go systematycznie, najlepiej raz w roku lub częściej, jeśli tak zaleci stomatolog po pierwszej wizycie. Dzięki zachowaniu regularności, unikniesz wielu chorób zębów i dziąseł.

Jak często należy wykonywać skaling zębów?

Skaling zębów jest ważną procedurą, która pomaga utrzymać zdrowe i białe zęby. Częstotliwość wykonywania skalingu zależy od wielu czynników, takich jak stan zdrowia jamy ustnej, styl życia i dieta. Zazwyczaj dentyści zalecają wykonywanie skalingu co 6 do 12 miesięcy. W niektórych przypadkach, gdy istnieją objawy, takie jak poważne zmiany w tkankach zębów lub zapalenie dziąseł, może być konieczne wykonywanie skalingu częściej.

Regularne wykonywanie skalingu jest ważne, ponieważ pomaga usunąć kamień nazębny i osad, które mogą prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, takich jak próchnica, zapalenie dziąseł i choroby dziąseł. Kamień nazębny jest twardy i trudny do usunięcia, dlatego ważne jest, aby wykonywać skaling systematycznie.

Zalecenia po zabiegu skalingu zębów. Ile czasu nie można jeść?

Po zabiegu skalingu zębów dziąsła mogą być wrażliwe i bolesne, dlatego ważne jest, aby unikać jedzenia i picia przez pewien czas (ok. godzinę). Co więcej, przez 24 godziny po zabiegu należy stosować tzw. „białą dietę”, czyli unikać pokarmów i napojów mogących przebarwiać powierzchnie zębów. Zaleca się również unikanie palenia tytoniu i picia alkoholu, ponieważ te czynniki mogą spowodować ból dziąseł.

Należy również pamiętać o regularnym myciu zębów i stosowaniu płynów do płukania jamy ustnej, aby utrzymać czystość oraz zdrowie jamy ustnej. W razie jakichkolwiek niepokojących objawów, takich jak ból, krwawienie lub obrzęk, należy natychmiast skontaktować się z dentystą.